W Małopolsce wystartował system opieki zdalnej, czyli na odległość, kierowany (nie tylko) do Seniorów. Dzięki teleopiece można stale pozostawać pod nadzorem specjalnego centrum telefonicznego. Służy ono pomocą w wielu życiowo ważnych sprawach, w tym zdrowotnych.
13 ratowników, dyżury 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, każdego dnia nawet 100 konsultacji telefonicznych, dotychczas już ponad 350 osób starszych i niesamodzielnych objętych wsparciem, które noszą opaski życia oraz kolejnych 1200 czekających na włączenie do projektu – to tylko kilka liczb pokazujących skalę pracy Centrum Teleopieki w Suchej Beskidzkiej, czyli „w sercu” Tele-Anioła. A to dopiero początek, bo do 2020 r. pod jego skrzydła ma trafić 10 tys. potrzebujących wsparcia Małopolan.
Za: malopolska.pl
Z tego artykułu dowiesz się:
|
Teleopieka: opieka w formie zdalnej
Całodobowa opieka ratownika medycznego i teleopiekuna, a nawet psychologa, to podstawowy element działania systemu. Dzięki temu przez telefon możesz uzyskać poradę medyczną. Jeśli trzeba, opiekun wezwie pogotowie ratunkowe, pomoże w organizacji wizyty lekarskiej z POZ lub Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej. Często jednak sama rozmowa telefoniczna wystarcza do opanowania sytuacji w domu (np. skoku ciśnienia tętniczego, zawrotów głowy, kłopotów z dawkowaniem leków).
Małopolski Tele-Anioł okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Zainteresowanie projektem jest bardzo duże, z czego ogromnie się cieszymy. Myślę, że mieszkańców przekonała prostota tego systemu. Osoba objęta opieką Tele-Anioła otrzymuje bardzo łatwą w obsłudze opaskę. Za pomocą jednego przycisku SOS może skontaktować się z Centrum Teleopieki, a tu czekają wykwalifikowani ratownicy medyczni i teleasystenci gotowi pomóc w każdej chwili.
Marszałek Województwa Małopolskiego
Jacek Krupa
Opieka nad seniorem
Projekt jest niezwykle cennym wsparciem zwłaszcza dla samodzielnie mieszkających, a niesamodzielnych Osób starszych i Chorych. Stałe bezpieczeństwo i kontakt z taką Osobą jest możliwy dzięki bardzo prostemu urządzeniu – opasce do teleopieki.
To jednak nie wszystko. Elementem opieki jest także wsparcie w domu. Obejmuje ona pomoc w zaspakajaniu codziennych potrzeb życiowych: (na przykład)
- czynności związane z dostarczaniem produktów żywnościowych, przygotowaniem lub dostarczaniem posiłków, pomoc w spożywaniu posiłków lub karmienie;
- czynności związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego, w tym utrzymywanie porządku i czystości w najbliższym otoczeniu (w mieszkaniu/domu), czystości odzieży, bielizny osobistej, pościelowej, stołowej i ręczników;
- dokonywanie niezbędnych zakupów oraz regulowanie opłat domowych;
- czynności dotyczące prowadzenia spraw osobistych, w tym pomoc w załatwianiu spraw urzędowych i pomoc w dostępie do świadczeń zdrowotnych;
- czynności dotyczące zagospodarowania w aktywny sposób czasu wolnego, pomoc przy przemieszczaniu się);
- opiekę higieniczną (np. czynności związane z utrzymaniem higieny osobistej, pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych, zmianę pieluchomajtek z uwzględnieniem czynności higieniczno-pielęgnacyjnych, pomoc przy ubieraniu się, zmianie bielizny osobistej, zmianę bielizny pościelowej, układanie osoby leżącej w łóżku i pomoc przy zmianie pozycji);
- pielęgnację zaleconą przez lekarza, która obejmuje czynności pielęgnacyjne wynikające z przedłożonego zaświadczenia lekarskiego lub dokumentacji medycznej, uzupełniające w stosunku do pielęgniarskiej opieki środowiskowej;
- zapewnienie kontaktów z otoczeniem (np. czynności wspomagające nawiązanie, utrzymywanie i rozwijanie kontaktów z rodziną, osobami z bliskiego otoczenia osoby korzystającej z usług oraz społecznością lokalną).
Sąsiedzkie usługi opiekuńcze
Dodatkowo sąsiedzkie usługi opiekuńcze obejmują wspieranie osoby niesamodzielnej i pomoc w podstawowych, codziennych czynnościach domowych i życiowych, w szczególności:
- pomoc w dokonywaniu zakupów podstawowych artykułów;
- pomoc w przygotowywaniu i podawaniu posiłków;
- wsparcie w wykonywaniu prac porządkowych w domu/mieszkaniu;
- pomoc w praniu odzieży i bielizny;
- pomoc w uiszczaniu opłat, w dotarciu do lekarzy, placówek i urzędów, w tym kontaktowanie się w sprawach urzędowych w imieniu osoby objętej usługą, towarzyszenie na spacerach;
- informowanie rodziny lub właściwych służb o pogorszeniu stanu zdrowia lub sytuacjach kryzysowych;
- odwiedziny w szpitalu – zlokalizowanym do 50 km od miejsca zamieszkania.
Jak działa teleopieka w Małopolsce
W skład systemy wchodzi opaska alarmowa, którą nosi się na ręce. Opaska spełnia kilka ważnych funkcji. Umożliwia monitorowanie tętna, ostrzega o upadku oraz pozwala na alarmowe wezwanie centrum opieki. System byłby niepełny, gdyby po drugiej stronie linii telefonicznej na kontakt od podopiecznych nie czekali ratownicy medyczni, opiekunowie i psycholog. To drugie ważne ogniwo systemu.
Trzecie jest równie istotne: to pomoc fachowców i sąsiadów. Oprócz teleopieki system Tele-Anioł oferuje usługi opiekuńcze w domach podopiecznych. Tą formą wsparcia może zostać objętych ponad 3200 osób. Będą mogły one liczyć np. na pomoc w codziennych zabiegach higienicznych czy wsparcie przy wykonywaniu obowiązków. Za tą część projektu odpowiada Caritas Diecezji Kieleckiej.
Teleopieka: jak aplikować do projektu?
Rekrutacja do projektu Tele-Anioł trwa cały czas (w chwili pisania tego tekstu wciąż były wolne miejsca w puli pierwszego naboru, która wynosiła 5000 osób). Drugi nabór – dla takiej samej liczby osób – jest planowany od 1 sierpnia 2019 r. do 31 stycznia 2020 r.
Kandydaci, którzy chcą być objęci opieką Tele-Anioła, muszą mieszkać na terenie województwa małopolskiego oraz być osobami niesamodzielnymi, które ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymagają opieki lub wsparcia, w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego. Spełnienie tych dwóch kryteriów już pozwala im wziąć udział w projekcie.
Formularze zgłoszeniowe można składać:
1. Osobiście w jednym z miejsc:
- Dziennik Podawczy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków (pierwsze wejście od strony ul. Wrocławskiej, parter),
- Dziennik Podawczy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków (parter),
- Sekretariat Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, ul. Radziwiłłowska 1, 31-026 Kraków (parter),
- w innych lokalizacjach urzędu marszałkowskiego,
- w biurach projektu z możliwością uzyskania pomocy przy wypełnieniu wniosku po wcześniejszym umówieniu spotkania:
– biuro projektu Lidera – ul. Lubelska 23, 30-003 Kraków, tel. 12 61-60-611 e-mail: teleopieka@umwm.pl
– biuro projektu Caritas Diecezji Kieleckiej – Zespół Placówek Caritas w Proszowicach ul. Kolejowa 4, 32-100 Proszowice, pok. nr 1, I piętro, tel. 883 316 158
– biuro projektu Stowarzyszenia Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego ul. Adama Mickiewicza 175, 34-200 Sucha Beskidzka, pok. nr 5 e-mail: teleaniol.malopolska@gmail.com
2. Za pośrednictwem poczty tradycyjnej (decyduje data wpływu) na adres: Departament Zdrowia i Polityki Społecznej Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków z dopiskiem „Rekrutacja – Małopolski Tele-Anioł”.
3. Elektronicznie: dla osób, które posiadają kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP na adres skrytki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Przeczytaj więcej:
Więcej informacji o projekcie znajdziesz tutaj: www.malopolska.pl/teleaniol
Jeśli ten artykuł był dla Ciebie pomocny, a chcesz otrzymywać informacje o podobnych tekstach, zostaw proszę swój adres e-mail. Otrzymasz ode mnie także informacje, które pomogą Ci w codziennej opiece nad Chorym. |
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!